اگر صاحب کسبوکار اینترنتی هستید، آگاهی از ویژگی یک سایت خوب برای شما بسیار مهم است. چه بسا سایتهای زیادی که در دنیای وب فعالیت میکنند، اما موفقیت زیادی عایدشان نمیشود. این ویژگیها دقیقا مرز میان موفقیت و عدم موفقیت هر کسبوکاری را ترسیم میکنند. بدون شک با پیاده سازی ویژگی های یک سایت موفق کسبوکارتان به سمت فروش بیشتر هدایت میشود، در حالی که عدم آشنایی با این استانداردها تنها باعث سقوط وبسایتتان خواهد شد.
اگر به فکر موفقیت برند خود هستید، که قطعا همین طور است، این راهنما برای شما نوشته شده. در این راهنما قصد داریم ویژگی یک سایت خوب را بررسی کنیم. اجازه دهید یک بار دیگر تکرار کنم، این ویژگیها تفاوت میان یک برند موفق و یک برند ناموفق را رقم میزنند.
ویژگی یک سایت خوب در طراحی
اولین گام در ساخت سایت طراحی آن است. در این مرحله سایت شما توسط یک طراح ایجاد میشود. در ادامه برخی از مهمترین ویژگی های یک سایت استاندارد از لحاظ طراحی سایت را بررسی میکنیم:
انتخاب دامنه و هاست مناسب
شاید تخصصی درباره طراحی سایت نداشته باشید. برای ایجاد کسبوکار اینترنتی نیاز به یک دامنه و هاست دارید. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری به معرفی دامنه و هاست بپردازیم:
- دامنه: دامنه که با دامین نیز شناخته میشود، آدرس سایت شما میباشد. دقیقا همان نامی که در ابتدای آدرس هر صفحه مشخص است. همانطور که میدانید دامنه نام برند شما را یدک میکشد. بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت را انجام دهید. بهتر است دامنهای که انتخاب میکنید، ساده، منحصر به فرد و متناسب با کسبوکار شما باشد. نمونه بارز آن انتخاب دیجی کالا برای یک فروشگاه آنلاین، یا فیلیمو برای پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال است.
- هاست: هاست یا فضای میزبانی، همان فضایی است که اطلاعات روی آن بارگذاری میشود. به عبارتی ساده، هاست عملکردی مشابه حافظه داخلی در گوشی دارد. اگر شما بخواهید 128 گیگابایت اطلاعات روی موبایلتان ذخیره کنید، قطعا گزینههایی با ظرفیت 32 یا 64 گیگابایت مناسب نخواهد بود. این موضوع در زمان خرید هاست اهمیت به مراتب بیشتری دارد.
طراحی ساده و UX
طراحی ساده و کاربرپسند دیگر ویژگی یک سایت خوب و موفق است. حتما این جمله را بارها شنیدهاید: زیبایی در سادگی است. طراحی ساده به گونهای است که اجازه میدهد کاربر به تمام بخشهای کسبوکار آنلاین دسترسی داشته باشد.
اما طراحی UX چگونه است؟ طراحی تجربه کاربری به مواردی میپردازد که باعث افزایش تعامل کاربر با سایت شود. جالب است بدانید امروزه طراحی UX یک تخصص حیاتی محسوب میشود، این موضوع خود اهمیت بالای آن را نشان میدهد.
طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا
آمارها حاکی از آن است که بیش از نیمی از جستجوها از طریق گوشیهای موبایل انجام میشود. اکنون که بخش اعظمی از وبگردی از دسکتاپ به موبایل منتقل شده است، باید توجه ویژهای به طراحی سایت در موبایل داشت.
سایتی میتواند به آینده امیدوار باشد که از یک طراحی واکنشگرا بهره مند باشد، سایتی که هم در دسکتاپ و هم در موبایل به خوبی نمایش داده شود.
ایجاد پلهای ارتباطی
به نظر شما چرا ایجاد راههای ارتباطی از جمله ویژگی های یک سایت موفق است؟ زمانی که یک مشتری بالقوه وارد محیط کسبوکارتان میشود، ممکن است برای خرید یا استفاده از خدمات چالشهای زیادی داشته باشد.
قطعا این مشتری تا چالشهای ذهنیاش حل نشود، اقدام به خرید یا سفارش خدمات نخواهد کرد. در این مواقع ایجاد پلهای ارتباطی میتواند بسیار کارآمد باشد. مسیرهای ارتباطی مختلفی برای تعامل با مشتری وجود دارد:
- درج صفحه تماس با ما
- درج صفحه درباره ما
- داشتن یک فرم تماس حرفهای
- داشتن آیکون شبکههای اجتماعی
- درج شماره تماس، آدرس و لوکیشن در فوتر سایت
- و سایر موارد که کاربران سایت به راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
ویژگی یک سایت خوب در محتوا
چنانچه سایت شما از لحاظ طراحی امتیاز قابل قبولی دریافت کرده باشد، باید وارد فاز تولید محتوا شوید. در این مرحله به معرفی ویژگیهای یک سایت خوب از لحاظ محتوایی میپردازیم:
ویژگیهای یک سایت خوب در محتوا
انتخاب کلمات کلیدی مناسب
از جمله ویژگی های یک سایت استاندارد انتخاب بهترین کلیدواژهها برای تولید محتوا است. به نظر من این بخش یکی از مهمترین مراحل راه اندازی کسبوکار بوده، هست و خواهد بود. چرا؟ بیایید این موضوع را با ذکر یک مثال بررسی کنیم.
تصور کنید شما در حال راه اندازی یک سایت در زمینه فروش گوشی هستید. اگر روی کیوردهای اتفاقی فعالیت میکنید، ممکن است روی عبارتی نظیر (خرید گوشی) برای سئو دست بگذارید.
این کلمه رقبای بیشماری دارد و قطعا کسبوکار نوپای شما توان رقابت با سایر سایتها را ندارد. اینبار شما تمرکز خود را روی عبارتهای عجیبی مثل (خرید جدیدترین گوشیهای سامسونگ در سال جدید) معطوف میکنید. طبیعتا این کلیدواژه توسط کاربران به هیچوجه سرچ نمیشود.
راهکار چیست؟ برای داشتن یک سایت موفق باید روی تحقیق کلمه کلیدی وقت زیادی صرف کنید.
تولید محتوای هدفمند
حالا که کلمات کلیدی هدف خود را یافتید، بهتر است شروع به نوشتن محتوا کنید. بیراهه نیست که میگویند محتوا پادشاه است. محتوا میتواند وجه تمایز یک سایت خوب و یک سایت عالی باشد.
ویژگی یک سایت خوب این است که به تولید محتوای مناسب و کاربرپسند پرداخته باشد. اما ویژگی سایت عالی چیزی فراتر از این است. یک سایت ایدهآل علاوهبر تولید محتوای باکیفیت و هدفمند باید به موارد دیگری هم توجه کند:
- محتوای ارزشمند و مطابق با نیاز مشتری
- محتوای یونیک و منحصر به فرد (غیر کپی و دسته اول)
- محتوایی متناسب با هدف کاربر از جستجو (search intent)
ارتقای امنیت سایت
از دیگر ویژگی های یک سایت استاندارد برخورداری از امنیت را میتوان نام برد. امنیت در دنیای امروز نقش مهمی دارد. صد البته این فاکتور در کسبوکار اینترنتی محسوستر خواهد بود.
بسیاری از مشتریان قبل از خرید باید از امن بودن وبسایت شما اطمینان حاصل کنند. به خصوص اگر وبسایت شما فروشگاهی باشد. در این شرایط راهکارهای متفاوتی برای شما وجود دارد.
یکی از بهترین مسیرها برای فراهم کردن امنیت سایت، رمزنگاری تبادل دادهها می باشد. این کار با استفاده از پروتکل امنیتی SSL به راحتی فراهم خواهد شد.
رفع مشکلات فنی برای داشتن یک سایت خوب
در مسیر راه اندازی کسبوکار اینترنتی جلوگیری از بروز مشکلات فنی غیرممکن است. با این حال بهتر است هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شوند. به عبارتی یکی از ویژگی های یک سایت موفق این است که بتواند در سریعترین زمان چالشهای فنی را شناسایی و برای حذف آن اقدام نماید. شاید بخواهید بدانید مشکلات فنی چه هستند:
- عدم نمایش صحیح صفحات در گوشی موبایل
- صفحات تکراری
- لینکهای شکسته
- ایندکس نشدن صفحه
- کدهای ناصحیح
- و سایر موارد که لازم است در سریع ترین زمان برطرف شود…
داشتن بک لینک
تا به اینجا کسبوکار شما ویژگی یک وبسایت خوب را دارد. در ادامه باید برای افزایش رتبه صفحات در کلیدواژههای مختلف تلاش کنید. از همان سال 1998 گوگل با معرفی الگوریتم پیج رنک ارزش زیادی برای بک لینکهای دریافتی در نظر گرفت.
این فاکتور در حال حاضر شاید اهمیت روزهای ابتدایی را نداشته باشد، اما همچنان جزو مهمترین پارامترها میباشد. باید برای دریافت بک لینک از سایتهای معتبر و مرتبط اقدام کنید.
ما در این شرکت خدمات طراحی و سئو انواع وبسایت را انجام خواهیم داد.